Blog: Campagne Museumprijs van start

Het idee voor GeoFort heb ik ruim 12 jaar geleden bedacht samen met mijn partner Bart Bennis en het is waanzinnig mooi om te zien hoe dit stap voor stap werkelijkheid wordt.

Als we van te voren hadden geweten wat ons allemaal te wachten stond, dan waren we er denk ik nooit aan begonnen. De moed zou vooraf al in de schoenen zijn gezakt als we hadden geweten dat het zeven jaar zou kosten om ons te worstelen door een ingewikkeld erfpachtcontract, een dik bestemmingsplandossier en 34 benodigde vergunningen… Gelukkig wisten we dit alles niet toen we in 2005 heel ambitieus, maar ook redelijk naïef aan dit project begonnen.

GeoFort hebben we opgericht met het idee om een inspirerende plek te creëren waar we kinderen enthousiast kunnen maken voor een geo-(technische) studie. Er zijn namelijk te weinig studenten. Voor veel mensen is het geo-werkveld onbekend en onbekend maakt onbemind. Terwijl iedereen weerkaartjes en file-informatie gebruikt, is het toch nog een verrassing voor vele bezoekers van GeoFort dat kaarten, geo-animaties en 3D simulaties ook bij thema’s als energietransitie, klimaatverandering en crisismanagement een cruciale rol spelen. GeoFort heeft als doel om kinderen van 4 tot 104 op een aansprekende manier onder te dompelen in deze geo-wereld, zodoende het vakgebied beter op de kaart te zetten.

Inmiddels is GeoFort een droom die realiteit is geworden. Ons super kleine team is inmiddels uitgegroeid tot een plek waar 30 vrijwilligers, een enthousiast docententeam en een kern van super gemotiveerde medewerkers nu het fort draait. Een fort dat eens een gesloten plek was dat verpauperde is nu een bruisende plek waar 10.000 leerlingen doordeweeks door de kazerne en remises heen razen en de weekenden en schoolvakanties bruisen met activiteiten en events. Vorig jaar hebben we de mijlpaal van 100.000 bezoekers in een jaar bereikt!

Het is dan ook fantastisch dat we na 6 jaar openstelling al genomineerd zijn voor zo’n prestigieuze prijs. Dat voelt als een bekroning op het harde werk en als een beloning voor het gehele team. Afgelopen week, na de bekendmaking op Koffietijd, was dit ook waanzinnig om te zien. De kick-off met alle medewerkers & vrijwilligers van GeoFort waar iedereen brainstormt over hoe we nog meer stemmen kunnen krijgen, ons regionale en geo-netwerk dat zich inspant en de media aandacht voor ‘ons’ GeoFort, ik ben er trots op. Kortom, ik ga met heel veel zin de komende campagne tijd in.

Heb jij al je stem uitgebracht? Ga naar www.geofort.nl/stemmen

Hieronder wat vergelijkingen van het fort hoe het was en hoe het nu is:

Willemijn Simon van Leeuwen
directeur en oprichter GeoFort