GeoFort te horen bij SRC FM

In augustus was Willemijn Simon van Leeuwen te horen bij SRC FM, de streekomroep van Buren, Culemborg, Vijfheerenlanden en West Betuwe. Willemijn werd geïnterviewd over een nieuwe onderdeel dat deze zomer geopend is bij GeoFort, Rising Risk.

Rising Risk is een drijvend eiland, waar bezoekers ervaren wat de gevolgen zijn van een stijgende zeespiegel. Bezoekers lopen over een grote kaart van West-Europa van 10 bij 15 meter en zien met eigen ogen welke kuststroken onder water komen te liggen bij een zeespiegelstijging van 20 meter. Tilburg ligt aan zee en Amersfoort is een eiland geworden. “Rising Risk” ligt midden in de fortgracht waar bezoekers met een trekpontje heen gaan.

Het is een leuke beleving, maar heeft zeker een serieuze ondertoon. Er is namelijk bijna niemand die beseft dat als al het landijs wereldwijd is gesmolten, de zeespiegel met zo’n 65 meter zal stijgen. Volgens berekeningen duurt dat nog 100.000 jaar, maar ook een stijging van enkele meters heeft voor Nederland al verstrekkende gevolgen.

Beluister hier het interview:

Artikel AD Rivierenland

Kinderen bewust maken van hun toekomst, dat is voor het GeoFort in Herwijnen net zo belangrijk als het aantal bezoekers. Zaterdag opende het fort een gloednieuw eiland, waarbij je zogenaamd tot je enkels of verder in het water staat.

De landkaart beeldt namelijk een zeespiegelstijging van 20 meter uit, en Nederland komt er niet goed van af. ,,Goed gejat is beter dan opnieuw uitgevonden”, zegt directeur Willemijn Simon van Leeuwen. Ze geeft toe dat zo’n 80 procent van de ideeën van die door het GeoFort ontwikkeld worden zijn gejat. ,,Ik heb zelf vier kinderen en die heb ik naar ontzettend veel dingen meegenomen. En dan zie je dat ze zo’n trekpontje heel leuk vinden en dat een eiland fascineert.” Er volgt een brainstormsessie. ,,Wat is een echte eyeopener?” Want er moet natuurlijk wel een GeoFort-sausje overheen. Het werd een eiland met de naam Rising Risk, waarbij bezoekers over een grote kaart van het West-Europa in de toekomst kunnen lopen en waarbij de zeespiegel met 20 meter gestegen is. Van Nederland is dan nog maar weinig over. Tilburg ligt aan zee, de Randstad is helemaal verdwenen.

Monster van Loch Ness

,,Het trekpontje, het water. Het is grappig en daar begint het mee”, zegt Willemijn. Alles wat het GeoFort ontwikkelt, moet voldoen aan de woorden fun, experience en urgency. ,,Ergens over leren is veel makkelijker als je het leuk vindt. We hebben ook wat grapjes aan de kaart toegevoegd, zoals het monster van Loch Ness.” Daarna komt sense of experience. ,,Ik ben van mening dat kinderen veel te veel op hun kont in de schoolbanken zitten. Maar als ze mogen bewegen, dan moet je eens zien hoe anders ze gaan leren. Dus wij zeggen: ga het experiment aan, doe het zelf, ga eroverheen rennen en ervaar het op een andere manier. Na corona hebben we gezegd dat we meer buiten willen gaan doen. Niet alleen omdat het veiliger is met virussen en bacteriën, maar ook omdat het ontzettend fijn is voor kinderen. Juist omdat ze dan lekker kunnen rennen. Of als ze aan het schreeuwen zijn, is het akoestisch niet vervelend.” ,,Tot slot willen we ze laten nadenken, die sense of urgency. Niet over een piepklein scenario, maar over iets extreems. Wat als Nederland helemaal weggevaagd is?” Zo is er ook een dam in de buurt van Noorwegen in de kaart getekend, een idee waar echt onderzoek naar gedaan wordt. ,,Het verhaal van de dam betekent niet dat het echt iets is wat gebeurt, het is meer zo dat GeoFort het leuk vindt dat bezoekers buiten hun comfortzone gaan denken. Door heel wilde scenario’s te bekijken, kom je wel uit die box en ga je anders over dingen nadenken.”

Pessimistisch

,,In tien jaar tijd wisten we een man op de maan te krijgen en eigenlijk moeten we nu in datzelfde aantal jaren een beweging maken naar een duurzame aarde.” Dat we het kunnen, daar is Simon van Leeuwen van overtuigd. ,,We zijn met z’n allen slim genoeg om een wending te maken. Alleen heb je een goede formule nodig om te veranderen en die bestaat uit urgentie en optimisme. Dan kom je in actie. Als je pessimistisch bent dan ga je nietsdoen.” ,,Het GeoFort staat hier symbool voor. Dat is onze drijfveer. We laten een scenario zien dat we niet willen, maar waar we wel op af stevenen als we nietsdoen. Wat we hier bij het GeoFort willen laten zien is dat je als mens iets kunt veranderen. Als je ieder jaar maar 5 procent van de dingen anders doet, dan heeft dat al een gigantisch effect. Dus het is ook een soort wake-upcall.” Maar dan wel eentje die leuk en leerzaam is.

Bekijk het interview online op AD Rivierenland: https://www.ad.nl/west-betuwe/geofort-opent-nieuw-eiland-over-stijgende-zeespiegel-een-soort-wake-upcall~a7b83d70/